Schoolvoorbeeld uit Canada

Canada Toronto

Ik ben inmiddels geland in Toronto. We boffen, het is prachtig zonnig weer. Op zondag maken we een rondwandeling door de stad. De komst van Santa Claus brengt veel leven in de stad. Families met kleine kinderen verzamelen zich voor de grote intocht. We kijken onze ogen uit.  Wat een verscheidenheid aan mensen. Denkend aan het doel van onze studiereis roept bij mij de vraag op: hoe zou het onderwijs met deze smeltkroes aan culturen omgaan? Een dag later maken we kennis met oud directeur Cheryl Paige van de Joyce Public School in Toronto. Haar verhaal raakt ons.

Cheryl Paige vertelt honderduit over haar school, haar levenswerk. 10 Jaar lang heeft zij gebouwd aan ‘schoolcapacity’ om kinderen van arme gezinnen en verschillende verschillende culturen  klaar te maken voor het  leven in de 21ste eeuw. De opbrengsten op gebied van lezen en rekenen zijn spectaculair omhoog gebracht. De kinderen hebben vaardigheden ontwikkeld voor hun leven. Ik vraag me af, hoe is dat gelukt?

Ik haal de hoofdpunten uit haar verhaal:

Een verrassende start

Waar begin je mee  als de opbrengsten van je school te wensen over laten en je merkt dat je de kinderen uit multiproblem gezinnen  niet kan bieden wat ze nodig hebben? Cheryl koos voor het geven van muziekonderwijs voor de kinderen en hun ouders. Op dit gebied konden kinderen en ouders een nieuwe start maken met leren. Ze haalde keyboards in haar school en binnen de kortste keren waren kinderen en ouders met veel plezier aan het spelen.

Aanhoudende focus op een beperkt aantal veranderonderwerpen

10 Jaar lang heeft de school naast muziek, de aandacht gericht op goed lees/taal- en rekenonderwijs. Per bouw werd gezocht naar een passende aanpak, om aan te sluiten bij de verschillende niveaus en leerstijlen van de kinderen. Dit resulteerde uiteindelijk tot blijvend hoge resultaten.

Geloof in de kracht van kinderen en personeel

Cheryl laat trots zien hoe zij de leerlingen verder in ontwikkeling bracht dankzij de inspanning van de kinderen, ouders en haar team. Ze gelooft in de kracht van elk kind en elke collega, ook al is iedereen verschillend.

Werken aan een professionele gemeenschap

De leerkrachten werden uitgedaagd om zich te verdiepen in onderwerpen, samen lessen te ontwerpen,  nieuwe lesideeen uit te voeren en daar samen op te reflecteren.  Zo werken zij aan een professionele gemeenschap.

Canada werkstuk

Werken aan verbinding tussen kinderen onderling

Cherryl pakt een grote map op haar schoot met kleurrijke bladeren. De map is het resultaat van een bijzonder project om kinderen elkaar beter te leren kennen en een gevoel van verbondenheid te creeeren.  Elk kind heeft een eigen bladzijde gemaakt over zijn/haar achtergrond en beschreven wat hij/zij gemeen heeft met de andere kinderen. Zo schrijft de leerling die bovenstaand blad heeft gemaakt: Wie all have feelings. We bladeren door de map. Wat het mooi kunstwerk. Het ontroert ons.

Je kunt het niet alleen

Zonder de hulp van haar omgeving was de school niet zover gekomen. Cheryl heeft al die jaren samengewerkt met ouders, universiteiten en bedrijven. De ouders als krachtige partners voor het leren en ontwikkelen van kinderen, de universiteiten voor de verdieping van de didactiek en bedrijven om met moderne middelen en technologie te kunnen werken.

Aan het enthousiasme van de directeur is te merken hoe zij in dit project heeft gestaan: met passie, overtuiging en volharding. Het is zeker ook haar verdienste dat de kinderen op deze school het zover hebben gebracht.

Tot slot

Het prachtige verhaal van deze directeur spreekt tot de verbeelding.  Het is ook een gekleurd verhaal, we zien de school door de bril van de directeur. Hoe zou het bestuur deze school schetsen? Hoe zouden kinderen en ouders deze school hebben ervaren? Een andere vraag die bij mij naar boven komt is: hoe bereiden andere scholen in Canada hun kinderen voor op hun toekomst? Is er een gemeenschappelijke onderlegger voor innovatief onderwijs in Canada? Dat ga ik onderzoeken de komende dagen.

 

 

2 gedachten over “Schoolvoorbeeld uit Canada”

  1. Op het moment dat onderwijzers geschikt zijn gesteld om om innovatief les te geven is de stap voor een school makkelijker om innovatief les te gaan geven. Klinkt als een simpel zinnetje, maar is wel de waarheid. Je kan een compleet lokaal ombouwen met Smart-boards en volstoppen met tablets maar het gaat er wel om dat hierop wordt ingespeeld. Niet dat het een kleine toevoeging is van een normaal lesprogramma. Dit gaat in Nederland helaas nog te vaak mis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *