Onderwijsvernieuwingen als raketten de lucht in!

raketten ICOR

Wat heb ik hier lang naar uitgekeken. De terugkomdag ICOR, een ontmoeting van oud-deelnemers van de opleiding I-coördinator. Vorige week was het zover. Het werd een warm weerzien. Zoveel te vertellen. Over allerlei onderwijsprojecten: Van Snappet, iPad en gepersonaliseerd leren tot brede onderwijsvernieuwing met prachtige titels zoals Wonderwijs. En natuurlijk ook over het weerbarstige innovatieproces. Mede dankzij deze I-coördinatoren zijn onderwijsvernieuwingen als raketten de lucht in gegaan en hoog gehouden. Lees hieronder een verslag van deze middag.

 

Innoveren = versnellen en vertragen

‘De tijd vliegt, en wat is er ondertussen veel gebeurd, ik kan het niet meer bijhouden’. Deze woorden vliegen in het rond als we het onderwerp tijd aansnijden. We leven in een snel veranderende wereld. En als je niet oppast, staan we de hele dag in verbinding met anderen en de daarmee samenhangende informatiestroom.  Hoe kunnen we meegaan in de stroom zonder dat we onszelf of elkaar hierin verliezen? Hoe kunnen we rustmomenten inbouwen die ons helpen informatie te verwerken om daarna met hernieuwde energie mee te doen? Bij innoveren is het belangrijk dat je wijs omgaat met tijd.  Dat je het tempo zelf bepaalt. Versnellen waar het kan, vertragen als het moet. Of zoals Rotmans het in zijn lezingen verwoordt: ‘Wie wezenlijk wil veranderen moet eerst tot stilstand komen’.

RotmansDe introductie van het thema tijd roept allerlei beelden op. Bij versnellen denken we aan: nieuwe onderwijsideeën bedenken, gedachtesprongen maken, nieuwe dingen uitproberen, elkaar inspireren en in een flow zijn met je team. Daarnaast is het nodig om af en toe stil te staan bij het proces:  momenten van reflecteren en onderzoeken. Doen we wat we voor ogen hadden, en komen we daadwerkelijk dichter bij onze moonshot? Verdiepende gesprekken voeren over wat leerkrachten motiveert of tegenhoudt om anders te werken? Stilstaan bij jezelf. Hoe ga ik om met moeilijke situaties? Als het programma niet loopt zoals verwacht, hoe maak ik er dan toch een zinvolle les/bijeenkomst van? Welke alternatieven heb ik in de pocket als we geen verbinding hebben met internet?

Inspiratie opdoen met innovatieverhalen

Aan de hand van een poster, beeld of filmpje vertellen de deelnemers elkaar hoe de innovatie op hun eigen school na het afronden van de opleiding I-coördinator is verlopen. Deze ronde levert veel herkenning en inspiratie op. De verhalen raken de kern van het innovatieproces.

Waar draait het om?

Hoe houd je de innovatie gaande in je team? Patrick: ‘We hebben kwaliteitskringen opgezet, en zijn enthousiast bezig. Maar je kunt je afvragen of dit ook de dingen zijn die passen bij onze droombeelden of moonshot die we destijds samen hebben geformuleerd. Het zou goed zijn om hier nog eens bij stil te staan.’

Leuke nieuwe experimenten, maar hoe slaat dit aan bij de kinderen? Alfred: ‘We zijn met prachtige projecten begonnen in het kader van personalisering zoals iPad en Muiswerk. Maar, kijkend naar de kinderen, waren we niet tevreden. Te veel kinderen waren niet gemotiveerd of vertoonden zelfs disruptief gedrag. Maar dat hadden we niet gewild! We gingen op zoek, hoe kan het anders? Gaandeweg ontdekten we dat  kinderen meer moeten bewegen, dat we bewegen kunnen koppelen aan cognitieve vaardigheden zoals rekenen en taal. Meer aandacht voor samen bezig zijn, door samen te eten en samen te leren en 2x per dag een rondje in de groep: hoe sta je erbij? Daarnaast laten we kinderen meer bepalen wat ze leren door eigen leervragen te stellen’. In een filmpje wordt duidelijk met hoeveel plezier kinderen en leerkrachten leren en met elkaar optrekken. Dit is onderwijs waar we van smullen. Zowel gepersonaliseerd onderwijs in niet-cognitieve vakken, als aandacht voor persoonsvorming en burgerschap, Aardig-Vaardig-Waardig zoals het op deze school heet, naar het voorbeeld van Ons-Onderwijs2032. Door stil te staan wordt duidelijk dat de onderwijsvernieuwing breder moet worden opgepakt.

Wat is je eigen rol in de innovatie? Wat is belemmerend en wat is bevorderend voor je eigen ontwikkeling en die van de innovatie op je school? Marc; ‘Ik heb ervoor gekozen om mij volledig te wijden aan het iXperium. Ik ga mijn klas missen, maar op deze manier kan ik innovatie echt mogelijk maken’. Judith: ‘We werken met een klein team goed samen met een directeur die ons stimuleert, en gaan daarom als een speer’.

Ander onderwijs, wat betekent dit voor leerlingen en leerkrachten? Dit schooljaar wordt op Lichtenbeek geëxperimenteerd met een Innovatielab. Veel klassen hebben al een bezoek gebracht. Lidi: ‘Met het innovatielab wordt innovatie heel concreet en mijn rol als I-coordinator duidelijk. Als leerkrachten met eigen ogen zien hoe betrokken de kindOntdeklaberen zijn bij de activiteiten in het innovatielab, raken ze gemotiveerd om nieuwe dingen uit te proberen’. Zie foto Ontdeklab uit een blog van Lidi Schepers. Net zoals op Lichtenbeek concrete ruimte en materialen de magneet is voor vernieuwing, wordt in Arnhem met maakonderwijs het onderwijs nieuw leven ingeblazen. Ron: ‘Het is fantastisch om te zien hoeveel er mogelijk is als je met zoveel verschillende materialen slimme oplossingen mag maken.’

Team in een stroomversnelling: Lieke laat trots het artikel zien in Frappant, waarin de veranderingen op haar school staan beschreven. ‘Met ons project Verwonderwijs zie ik dat het team in een flow komt door samen nieuw onderwijs te ontwerpen. We integreren vakken en vaardigheden zoals wereldorientatie, expressie en 21ste eeuwse vaardigheden tot een eigentijds onderwijsaanbod. We weten nog niet precies waar we precies uitkomen, maar we zijn enthousiast en gaan ervoor!’

In verbinding blijven

Met de gedeelde innovatieverhalen voelen deelnemers zich verbonden met elkaar. Leuk zo’n bijeenkomst, maar hoe houden we contact en blijven we elkaar voeden op een gemakkelijke manier? We maken een community aan op Google+ en delen onze ervaringen daar verder. Maar natuurlijk niet zonder elkaar ook weer een keer real life te ontmoeten. We verheugen ons nu al op de volgende terugkomdag.

Trots sluiten we de bijeenkomst af. Dankzij deze I-coördinatoren zijn de onderwijsvernieuwingen  als raketten de lucht in gebleven. Op weg naar een betere toekomst voor de kinderen.

Benieuwd naar de inmiddels geaccrediteerde cursus Onderwijskundig I-coördinator? Neem een kijkje op de website van Marant.

 

 

2 gedachten over “Onderwijsvernieuwingen als raketten de lucht in!”

  1. Leuk Saskia zo’ n verslag en mooi dat deze bijeenkomst jou weer geïnspireerd heeft voor het bloggen. Ik heb de opmerkingen over tijd en eigenaarschap meegenomen in een presentatie naar een studiedag van alle directeuren/teamleiders en andere managers over veranderingen op de scholen. Was een goede inspirerende bijeenkomst. Wonderwijs en aardig, vaardig, waardig zijn weer verder geland.
    tot ziens, hoor ergens in onderwijsvernieuwingsland.
    Collegiale groet,
    Alfred

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *