Innovatief onderwijs in Canada

Toronto

4 Jaar geleden volgde ik de opleiding ‘Collective Capacity Building’ van Joanne Quinn en werd ik geïnspireerd door het onderwijs in Canada.

De beelden van innovatieve scholen staan nog helder op mijn netvlies: leerkrachten demonstreren elkaar een goede les, bekijken samen het werk en de ontwikkeling van leerlingen aan de hand van rubrics en cijfermuren. De directeur denkt als onderwijskundig leider mee over het primaire proces. Kinderen die na een doelgerichte instructie op een natuurlijke manier met elkaar overleggen. In de klas hangt een positieve en ontspannen sfeer. De muren zijn rijk versierd met informatie die het leerproces van de kinderen ondersteunt. Op alle lagen wordt van en met elkaar geleerd. Wat zou het fantastisch zijn om dit onderwijs een keer in het echt te zien.

Mijn wens om naar Canada te gaan werd daarna gevoed door ontmoetingen met Bob Hoffman, Manon van Herwijnen en professor Steve Joordens van de Universiteit van Toronto rondom peerScholar. Binnen deze krachtige digitale interactieve leeromgeving leren studenten reflecteren op hun werk(proces) en helpen zij elkaar vooruit door het geven en ontvangen van feedback. Heel gaaf om te zien wat daarin mogelijk is.

Binnenkort komt mijn langgekoesterde wens in vervulling. Ik ga op studiereis naar Canada (Toronto) met ICT&E en ben razend benieuwd naar de Quality of Learning en wat we hiervan kunnen leren voor het onderwijs in Nederland. Onderwerpen van deze reis zijn: passend onderwijs, reflectievaardigheden en peer learning. We bezoeken scholen, de Universiteit van Toronto en de conferentie Quest. We gaan in gesprek met diverse professionals uit de praktijk tot en met professoren zoals Steve Joordens en als we geluk hebben: Michael Fullan, wereldwijd bekend om zijn kijk op onderwijsvernieuwing.

In deze blogpost maak ik jullie alvast deelgenoot van mijn reis. Ben je ook benieuwd naar het onderwijs in Canada en wat we hiervan kunnen leren in Nederland? Blijf deze blog dan volgen, want er komt nog meer.

 

Onderwijs in Canada

Canada is een groot, welvarend land met een sterke onderwijstraditie en talrijke broedplaatsen voor innovatief onderwijs. Het onderwijs is net als in Nederland verdeeld in 3 lagen: basisonderwijs, middelbaar onderwijs en hoger onderwijs. In Canada gaan de meeste kinderen vanaf hun 4e of 5e jaar naar de primary school. Daar blijven ze tot hun 12e.  Daarna gaan ze naar de secundary school. De primary school en secundary school tellen 12 grades.  Vanaf 6 of 7 jaar komen ze in de grade 1, daarvoor zitten ze in ‘Kindergarten’.  De brugklas van de secundary school is grade 7. De onderbouw wordt junior highschool genoemd; de bovenbouw senior highschool. Het merendeel van de kinderen bezoekt de openbare (public) scholen en een klein deel privéscholen. Kinderen dragen een schooluniform. De structuur en het curriculum is in heel Canada hetzelfde. Maar  omdat elke provincies een eigen Ministerie van Onderwijs heeft, kan het onderwijs per provincie verschillen.  De scholen zijn onderverdeeld in districten met een eigen bestuur: District School Board en eigen beleid.  Er zijn bijna geen scholen voor speciaal onderwijs. Kinderen met leer- en/of gedragsproblemen worden in het reguliere onderwijs opgevangen (‘Equity en Inclusion’). Tijdens de studiereis zullen we ons beperken tot een bezoek aan basisscholen en middelbare scholen in de provincie Ontario.

autobus

Impressie van de studiereis

We vliegen met alle reisgenoten samen naar de grootste stad van Canada: Toronto. In deze omgeving zullen we volgens de organisatoren Bob Hofman (ICT&E, Dieren) en Gert ten Hove (CSG het Noordik, Almelo) van de reis het beste uit het onderwijs in Canada en Nederland bij elkaar brengen rondom de drie hoofdthema’s ‘Equity & Inclusion, Reflectievaardigheden en Peer Learning’.

Denkend over deze thema’s doemen onderstaande vragen bij mij op:

  • Wat kunnen we leren van het beleid van ‘Equity & Inclusion’ voor het passend onderwijs in Nederland? Wat zal er gebeuren als we daadwerkelijk gaan denken in kansen en mogelijkheden in plaats van risico’s en tekorten? Hoe lukt het in Canada om in een klas en op een school met zoveel verschillen om te gaan?
  • Hoe kunnen we kinderen laten reflecteren en eigenaar laten worden van hun eigen leerproces, zodat zij het leren meer in eigen hand gaan nemen?
  • Welke krachtige praktijkvoorbeelden zijn er om kinderen te leren samenwerken, creatief, probleemoplossend en kritisch te denken en handelen?
  • Wat is het werkende principe van peerScholar en hoe is dit uitgewerkt in de nieuwste versie van deze interactieve digitale leeromgeving?
  • Wat maakt scholen succesvol? Welke kenmerken van leiderschap zijn essentieel om scholen in een continu proces van verandering te brengen en te houden?

Deze vragen die zowel op het niveau van visie en strategie als het concrete primaire proces liggen, zullen mijn bezoek kleuren.

Wat gaan we doen?

  1. Bezoek aan het Halton District: een groep van 10 scholen met een sterk onderwijskundige visie rondom BYOD en passend onderwijs.
  2. Bezoek aan de Universiteit van Toronto, het Advanced Learning Technologie Lab, waar we in gesprek gaan met Steve Joordens en andere experts over peer learning en peer assessment en ervaringen opdoen met de nieuwste versie van peerScholar.
  3. Deelname aan de druk bezochte Quest Conferentie in het district York, thuishaven van Michael Fullan. Hier zullen we opgaan in een immens gebeuren en geïnspireerd raken door diverse onderwijsvernieuwers.

En verder laat ik me verrassen.  Ik houd jullie op de hoogte.

 

2 gedachten over “Innovatief onderwijs in Canada”

  1. Sta verbaasd dat ook op onze school de Trimaran in Edam directeur internbegeleider en leerkrachten reisjes gaan maken naar Canada. Kost veel tijd en (gemeenschapsgeld). We hebben tegenwoordig internet, skype, facebook etc. Verslagen, info digitaal en op schrift. Heb op wikipedia en google gelezen over dit onderwijs. Zie weinig nieuwe inzichten. Ciruculumzelfde als op internationale scholen. Kun je ook bezoeken in Nederland zijn er verschillende o.a. U.N. Scholen. Ga ook eens op bezoek bij Mntessorischolen in Nederland hanteren en werken al lang met deze z.g. nieuwigheden. Wiel weer opnieuw willen uitvinden. Geen goede zaak. De onzinnige en privé belastende steeds toenemende administratie voor leerkrachten bedacht door ambtenaren op het ministrerie is de doodsteek voor het onderwijs. Geen tijd meer voor contact met de kinderen. Dit zijn snoepreisjes. Daarmee geef je een verkeerd signaal af! Ben zelf leerkracht.

    1. Dag Peter, ik zie om mij heen ook veel onderwijsmensen op reis gaan. Het is altijd goed om daar kritisch op te zijn. Wat is de meerwaarde ervan. Ik weet zeker dat de deelnemers van onze reis enorm geïnspireerd terugkwamen. Niet vanwege het hoogstaande onderwijs, maar wel vanwege die enkele scholen die met grote toewijding het verschil konden maken voor kinderen. Daarnaast bracht het cultuurverschil de deelnemers op verrassende praktische ideën om in Nederland op hun eigen scholen te implementeren, zoals muziek als schoolbel, ontwikkelingskaarten etc. Daarnaast was het uniek om met het onderzoeksteam van Steve Joordens samen te werken. Enfin, in denk dat ieder voor zich zichzelf de afweging moet maken of zo’n reis de moeite waard is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *